torsdag 29. september 2016

Jaktkurs/1BK/Lydighetskurs

22 og 23 september deltok jeg på jaktkurs med Asbjørn Kristiansen i regi av retrieverklubben. På torsdag var vi på Greaker utenfor Veterinærklinikken på Kongsvinger. Det var 10 deltakere så vi ble delt i to grupper. Deltok med Ailo, og trente passivitet med Sami. Og Ailo oppførte seg bra. Opplegget til Asbjørn med å legge ut flere områder og aldri la hunden gå på den første apporten fungerte supert. Ailo satt på linje, og to andre hunder fikk sine apporter, ingen knalling. Og når han selv fikk hente, rett ut og inn til meg med apporten.


Fredag var vi hos Petter i Nord Odal. Vi gikk mye på linje og Sami fikk flere dirigeringer og apporter som hun løste uten problemer.  Når det gjelder Ailo så var vi fire ekvipasjer som fikk hver sin oppgave, gikk ganske greit selvom det ble et par korte løpeturer på han. Vi trente også ut, på skrått bakover og stoppsignal. Fungerte bra. Her Viltbehandling a la Asbjørn:-) :


Lørdag, rydding på Fløytdammen ifb jaktprøven som skulle arrangeres på mandag. Etterpå en kort trening med Øyvind og Berit. Var blitt blaut på beina på torsdag, så da ble jeg sjuk, som vanlig, vondt i hele kroppen. Prøvde å bytte bort overtidsvakten natt til søndag, uten hell. Siden Arne var på Hidra fikk jeg Lene til å lufte hundene på kvelden. Hanglet meg gjennom natta, og slappet av på søndag.

Mandag, jaktprøve på Fløytdammen. Det var 23 deltakere, men vi endte med 19 deltakere. Vurderte om jeg skulle stille med Ailo, og heldigvis så gjorde jeg det! Asbjørn la opp en fin prøve, en land og en vannmarkering, så fotgående til det ene lille feltet, 3 dummier ute, to skulle hentes. Så fotgående videre mot en ny land og vannmarkering, og tilslutt et lite felt til der to av tre dummier skulle inn. Jeg var fremdeles ikke i form, men tok med meg Ailo og varmet opp i motocrossbanen rett bortenfor. Lot han løpe og herje litt. Kastet så et par dummier, og han knallet..... hjeelp.... hvordan skulle dette gå??

Det som var ekstra moro var at både Maria og Saga og Kjersti og Ahkuu skulle delta. Først ute var Maria og Saga, som på søndag fikk sitt første CERT i rallylydighet.
Saga gjorde en super jobb, og det var ingen tvil om at det ble 1 premie. Så Ailo. På første markering tok han en venstre sving, men så kom han inn til meg og avleverte. Resten av prøven gikk på skinner!! For en fantastisk følelse etter at vi har strevd med all løpingen hans i tide og utide!!  Så Kjersti og Ahkku. Ahkku gjorde en super jobb, men så knallet hun, og da ble det 0.



Tirsdag og onsdag var det lydighetskurs om ettermiddagen på Hamar hundeskole sammen med Marianne og Archie. Ailo og Archie er flinke, så vi får se hvordan det går neste lørdag når vi skal stille på lydighetsstevne på Løten. I dag trening på Sæter. Ailo hentet kanin og ender i stor fart og leverte rett i hånd. Isak fikk også et par markeringer og dirigeringer med vilt, og Sami hentet noen lange markeringer.
Her Archie og Marianne i aksjon:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar